Na podzim roku 2021 má být dokončena dlouho očekávaná JV část obchvatu města. Že se díky této dopravní stavbě část dopravy, která dnes Roudnici nad Labem zatěžuje, zejména ta kamionová, průjezdu městem vyhne, o tom netřeba pochybovat. Ulevit by se mělo zejména obyvatelům Špindlerovy třídy. Dovolím si ovšem tvrdit, že kritická dopravní situace, kterou obyvatelé a návštěvníci města zažívají zejména v ranní a odpolední špičce, se nijak nezmění.

Důvody jsou dva. Jednak je to dlouhodobě diskutovaná skutečnost, že obchvat není kompletní. Bez nového mostu bude muset tranzitní doprava, která potřebuje překonat řeku Labe, nadále projíždět historickým centrem. Hlavním důvodem je však to, že většina dopravy ve městě je tvořena lidmi, kteří mají Roudnici jako cílovou nebo startovní destinaci. Bydlí tu, pracují tu, jejich děti zde chodí do škol a školek nebo na kroužky, případně sem dojíždí za službami nebo úředními záležitostmi. Vyřešit dopravní problémy způsobené popsanými důvody je komplexní a dlouhodobý úkol, který bohužel nerozlouskneme tím, že postavíme nové silnice. Ostatně, dovnitř města se už ani žádné další nevejdou.

Pokračující stavba obchvatu. Zdroj obrázku: archiv rodiny Kohoutových

.
Dopravní opatření musí směřovat k tomu, aby aut pohybujících se po Roudnici bylo méně. Je nezpochybnitelným faktem, že automobil v 21. století k životu patří a že je pro spoustu lidí nezbytný. Je ale také spousta lidí, kteří by ocenili, kdyby pro danou situaci auto použít nemuseli. Menší množství aut projíždějících ulicemi města by jistě přivítali nejen chodci, ale i ti řidiči, kteří jet musí. Menší dopravní zátěž je přínosná pro všechny účastníky provozu.

Cesty, které bychom vykonat nemuseli

Co by mohlo napomoct tomu, aby lidé do Roudnice denně dojíždět nemuseli? V první řadě dostupnost primární lékařské péče, služeb, pokud možno i školek a škol v okolních obcích. Pojďme na tom pracovat, najít způsob. Tahounem musí být město Roudnice, jako obec s rozšířenou působností.

Menší množství aut projíždějících ulicemi města by jistě přivítali nejen chodci, ale i ti řidiči, kteří jet musí. Menší dopravní zátěž je přínosná pro všechny účastníky provozu.

Omezení cest do města by také pomohla digitalizace úřadů. Určitě by se nám všem ulevilo, kdybychom úřady nemuseli navštěvovat osobně tak často, a navíc v nich stát ve frontě. Spoustu úředních činností bychom jistě dokázali vyřídit za pomoci počítače z domova.

Dopravní nehoda v roce 2018 během ranní dopravní špičky. Foto: Jiří Forman, Aktu.cz

Podpora místních podnikatelů a rozvoj města by zase mohly vytvořit pracovní místa přímo v našem městě a méně lidí by tak muselo denně autem dojíždět do Prahy nebo jiných okolních měst.

Hezčí a kvalitnější veřejný prostor znamená více podnikatelských příležitostí.

Pohybovat se po městě bezpečně pěšky i na kole

Hustá automobilová doprava v ranních špičkách způsobuje, že se mnozí na ulicích necítíme bezpečně. To má pak za následek, že sami sedáme do auta, obzvlášť v případě, že máme malé děti a doprovázíme je do školy nebo školky. Kolik času a nervů by se rodičům ušetřilo, kdyby svoje děti mohli bez obav poslat do škol samotné. Kdyby měli jistotu, že po škole může dítě bezpečně samo dojít na zájmový kroužek.

Jednotlivé nesouvislé cyklopruhy moc nepomohou, cyklisty i řidiče spíš otravují.
Kola zaparkovaná před Pardubickým nádražím. Kdybychom před nádražím chtěli zaparkovat stejný počet aut, nestačil by nám na to prostor. Zdroj fotky: Městem na kole

Takovému stavu pomůžou nejen bezpečné přechody, ale i nové pěší zóny nebo podpora cyklodopravy. Jednotliví cyklisté mohou být v husté automobilové dopravě problém a způsobovat další nebezpečné situace. Pokud však vytvoříme takové ulice, které budou k cyklistům přátelské, můžeme očekávat, že cyklistů přibude. Kolo na silnicích i při parkování zabírá mnohem méně místa. Uleví se tak městu i ostatním řidičům. Navíc děti, které autem jet nemohou, určitě ocení, pokud budou moci sednout na kolo. Já osobně jsem svého času do školy na kole jezdil a bylo to strašně fajn.

Rekonstrukce Riegrovi ulice, aneb barva není infrastruktura. Vyznačené piktokoridory cyklistům nepomohou. Zdroj obrázku: webové stránky Roudnice nad Labem

Je dobře, že se Roudnice cestou podpory cyklodopravy již vydala. Při rekonstrukci ulic se cyklisté berou v potaz. Je ovšem důležité, aby existovala nějaká ucelená koncepce a ta byla realizována v celém městě. Jednotlivé nesouvislé cyklopruhy moc nepomohou, cyklisty i řidiče spíš otravují. Proměňme celé město naráz a pamatujme, že barva není infrastruktura. Nakreslit piktokoridory (viz. vizualizace rekontrukce Riegrovi ulice) na silnici nestačí. Řešením by například mohlo být, kdybychom některé ulice vyhradili pouze autům a jiné pouze cyklistům.

Veřejná doprava

Kvalitní veřejná doprava je základ, pokud chceme lidem umožnit cestovat po městě i mezi městy bez vlastního automobilu. Roudnici by pomohly pravidelné městské autobusové nebo trolejbusové linky a rychlé železniční spojení do Litoměřic. Je také bezpodmínečně nutné se začít připravovat na to, že jezdit autem do Prahy bude čím dál tím víc složitější, třeba kvůli tomu, že hlavní město bude omezovat vjezd nerezidentů do centra. Roudnice by proto měla vyvinout co největší iniciativu pro zkvalitnění vlakového spojení do Prahy, včetně lepší dostupnosti nádraží.

Připravíme naše město na budoucnost. Malý autonomní samořídící autobus vypadá jako ideální řešení pro menší město typu Roudnice.


Obchvat je důležitá stavba, ale nestačí. Neztrácejme čas a začněme se co nejdříve zabývat dalším funkčním zlepšováním dopravní situace v našem městě.


Zdrojem úvodní fotky jsou oficiální webové stránky Roudnice nad Labem.

Zajímá vás moderní městská doprava? Sledujte Urban Laab - https://www.kolemnakole.cz/ - kde se dozvíte více o městech, která jsou uspůsobena tak, aby se v nich pohybovalo dobře autem, pěšky i na kole.